Ingrediënten

  • goedkoop bakfietsen gebruiken
  • één centraal bakfietspunt in de wijk

CO2-reductie door

  • geen gemotoriseerd vervoer, dus vermindering van CO2-uitstoot

Extra winst

  • meer bagage of kinderen vervoeren wordt mogelijk
  • geen/minder/ gedeeld onderhoud
  • geen fietsstalling nodig
  • fietsen is gezond
  • goedkoper
  • geen files
  • versterkt sociale cohesie

Extra mogelijkheden

  • workshop fiets herstellen
  • kaart met fietsvriendelijke routes
  • fietsknooppunten

Een idee van o.a.

BakfietsDelen Rabot

Ook burgers kunnen zich organiseren om samen fietsen te delen. In de wijk Rabot in Gent kan het, zij delen samen een bakfiets. Iedereen is welkom om aan te sluiten.
Een bakfiets is een milieuvriendelijk transportmiddel en bespaart op dure benzine.
Maar vele bewoners van onze wijk wonen in kleine rijwoningen of appartementen waardoor ze de plaats niet hebben om een bakfiets thuis te plaatsen. In de mobiliteitswerkgroep van Transitie Initiatief Rabot staken enkele mensen de koppen bij elkaar en besloten om samen met andere buurtbewoners een bakfiets te delen.

Buurtfietskar

De buurtfietskar is een wijkproject van de Toekomststraat in Gent. Bedoeling is om mensen te stimuleren om voor boodschappen de fiets te gebruiken in plaats van de auto. Kan dat niet voor grote boodschappen? Toch wel, dankzij de handige fietskar.
Het gebruik van de kar is kosteloos, we vragen alleen een fietsverzekering met rechtsbijstand (bijvoorbeeld via lidmaatschap van de fietsersbond). Elke gebruiker krijgt een login om de fietskar te reserveren.

Testbak

In Gent kan je via Max Mobiel of Cambio ook een bakfiets delen of huren. GMF sloeg de handen in elkaar met Cambio en Max Mobiel en werkte een systeem uit waarbij bakfietsen kunnen gehuurd worden of gedeeld via hetzelfde systeem van autodelen.

Reageer