Nieuwe Tijden draait om duurzame burgerinitiatieven, om de transitie van hebben naar lenen, ruilen, delen, huren. Martijn Van Groningen, voormalig voorzitter van autodelen.net, legt de voor- en nadelen van het samen gebruiken van een wagen naast elkaar.

Er zijn verschillende vormen van autodelen, legt Martijn uit. “De bekendste is de Cambiopas. Die kun je overal in Vlaanderen gebruiken waar zich een standplaats bevindt. In steden en gemeentes waar die er niet zijn, organiseren mensen zelf lokaal het autodelen. Cozy Car kan hen daarin ondersteunen. Verder heb je nog kleinere initiatieven zoals Partago, met elektrische wagens, en Bolides, met auto’s van de A-merken voor wanneer je wat representatiever voor de dag moet komen.”

Autodelen in Herentals

Anderhalf jaar geleden startte Martijn zelf een autodeelproject op. “We waren verhuisd naar Herentals en konden wel een tweede wagen gebruiken. Het is ongelooflijk hoeveel mensen nog steeds denken dat ze dan een auto moeten gaan kopen. Via een infosessie voor geïnteresseerden konden we vrij snel genoeg volk verzamelen om samen een auto te delen.”

Duizenden euro’s besparen

Martijn wil allerminst een ideaalbeeld van autodelen ophangen maar schetst liever een realistisch plaatje. “Een auto delen betekent ook dat hij soms niet beschikbaar gaat zijn wanneer je hem nodig hebt. Mensen komen vaak met dezelfde bezwaren maar dat heeft meestal met een verkeerd perspectief te maken. Het grootste voordeel van autodelen voel je natuurlijk in je portemonnee, met een besparing op jaarbasis van 1.000 tot 3.000 euro.”